روانشناسی شخصیت

چگونه کنترل افکار خود را به دست بگیریم

همیشه و همه جا می خوانیم و می شنویم که باید کنترل کارها و افکار خود را به دست بگیریم. مقاله ها و توصیه های بیشماری در این رابطه وجود دارد. اما واقعا می توان پیش از انجام هر کاری، به درستی و با منطق صحیح به آن فکر کرد؟

ادامه مطلب »

راههای مقابله با مشکلات زندگی

اکثر افراد شکست می‌خورند اما نـه بـه خاطر آنـکه فــاقد هـوش ، فراست ، توانایی ، فرصت یا استعداد می‌باشند، بلکه به این علت کـه از مشکل خود به عنوان بهترین فرصت یاد نمی‌کنند. کـه می‌توانند از آنها درس بگیرند یا آن را به سمت و سوی دلخواه خود سوق دهند.

ادامه مطلب »

چگونه خلاق باشیم

تاثیر خلاقیت در زندگی انسان و ابعاد مختلف آن کاملا مشهود است. بطوری که افراد موفق در زندگی اغلب افرادی هستند که از قدرت خلاقیت خود استفاده بیشتری برده‌اند و مسیرهای پیشرفت و موفقیت و پیروزی را برای خود هموار ساخته‌اند.

ادامه مطلب »

روشهای موثر انتقاد سازنده

انتقادپذیری و انتقاد کردن موثر دارای اهمیت زیادی برای موفقیت سازمانی است. اموری چون ارزشیابی عملکرد ، مشارکت در تیم‌های کاری ، خدمات رسانی به مشتریان و کنترل کیفیت ، بستگی به بکارگیری مطلوب انتقادپذیری و انتقاد کردن دارد و کار پیچیده‌ای است.

ادامه مطلب »

مبارزه با خجالت (2)

این را هم یادتان باشد که شکست شما ممکن است ناشی از شرایط باشد، نه ناشی از اشتباه شما . مثلا ممکن است شما نتوانید در میان بحث دو نفر دیگر وارد شوید و آن ها را همراهی کنید تنها به این علت که بحث آن ها خصوصی بوده و یا ممکن است سر صحبت را با کسی باز کرده باشید که او در آن لحظه به گرفتاری ها و مشکلات دیگر زندگی اش فکر می کرده و اصلا دل و دماغ صحبت کردن نداشته است و… به هر حال، سعی کنید از هر شکست تان، مثل نابغه ها، درس تازه ای بگیرید و آن درس تازه را در تمرین های بعدی به کار ببندید .

ادامه مطلب »

مبارزه با خجالت (1)

به دنبال کمک کردن به این و آن، باید بدوید . این یک دستورالعمل است؛ ماشین یک نفر وسط خیابان خراب شده و روشن نمی شود و حالا راننده منتظر است کسی بیاید کمکش کند و ماشین را هُل بدهد .همسایه تان از بازار برمی گردد و دستش حسابی پُر است و زنبیل دارد از دستش می افتد .پیرمرد مغازه دار، زورش نمی رسد که به تنهایی، کرکره مغازه را بدهد بالا .

ادامه مطلب »

چگونه با سیاست باشیم ؟

حتی اگر عصبانی و ناراحت هستید، یک لحظه وقت گذاشته و نفسی عمیق بکشید و قبل از اینکه حرفی بزنید یا کاری انجام دهید، کمی فکر کنید. حتی اگر لازم شد در ذهنتان به نفس کشیدن فکر کنید، تا آرامش خودتان را به دست آورید. شاید سخت به نظر برسد اما چند لحظه وقت گذاشتن برای ارزیابی موقعیت عصبانیتتان را فروکش داده و دیگر با آزردگی رفتار نخواهید کرد

ادامه مطلب »